НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Відбудова, публічні закупівлі, фортифікації – сфери з найвищими корупційними ризиками в Запорізькій області

25.03.2025

Відновлення регіону, будівництво фортифікацій, публічні закупівлі – сфери, які можуть містити найбільші корупційні ризики в Запорізькій області. Про це заявив заступник голови Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) Сергій Гупяк під час робочої поїздки до регіону.

Проблеми запобігання корупції, притаманні регіону, представники НАЗК обговорили на зустрічах з керівництвом Запорізької обласної військової адміністрації (ОВА), обласної та міської рад, правоохоронцями, громадськими активістами та журналістами. 

За словами заступника Голови НАЗК, в Запорізькій області, як і в низці інших регіонів України, особливо чутливими залишаються питання прозорого та ефективного використання коштів на відбудову обʼєктів, які  постраждали внаслідок російської агресії. НАЗК  детально вивчає корупційні ризики в галузі, прогалини в законодавстві, та розробляє рекомендації щодо унормування факторів, на які насамперед слід звернути увагу. В Агентстві створено спеціальний підрозділ з антикорупційної політики у сфері відновлення. Дослідження НАЗК демонструють, що наразі немає чітких критеріїв і методик, за якими ті чи інші об’єкти мають бути відібрані для відбудови. Така ситуація містить значні корупційні ризики. Серед них - непрозора документація, неякісний технічний нагляд, виконання робіт підрядниками, які були помічені в корупційних схемах.

“Відновлення регіону і відбудова - нагальне питання у зв’язку з великою кількістю руйнувань та пошкоджень, які країна-агресор завдає на території України. Зрозуміло, що зараз влада в екстреному порядку намагається робити все, щоб якомога швидше відновити зруйноване, виділити для цього кошти. Воєнний стан та обмеженість часу підвищує корупційні ризики, зокрема, участь недобросовісних компаній у тендерах з відбудови. Проте повоєнне відновлення має відбуватися чітко і прозоро, на підставі конкретних норм та методик, а в публічних закупівлях і виконанні робіт мають брати участь  підрядники, необтяжені кримінальними провадженнями та арештами рахунків і майна”, - наголосив Сергій Гупяк. 


Заступник Голови НАЗК розповів, що Агентство розробило методологію щодо аналізу контрагентів, а також провело дослідження, яке визначає найбільш поширені корупційні ризики у сфері управління комунальними підприємствами. НАЗК практикує надання рекомендацій місцевій владі  з цих питань. 

Інші вразливі сфери в регіоні - будівництво оборонних фортифікацій та публічні закупівлі. “Фортифікаційні споруди – тема досить специфічна, адже інформація щодо того, хто та де проводить роботи, яка їхня вартість, яка техніка задіяна тощо, не має бути публічною. Але ми надали низку рекомендацій владі регіону щодо зменшення корупційних ризиків у цій сфері”, - розповів Сергій Гупяк. 

Крім того, в контексті корупційних ризиків підіймалося питання стосовно можливих виплат посадовцям, які залишилися на окупованих територіях регіону.

Заступник Голови НАЗК також наголосив на необхідності виконання всіма органами влади Державної антикорупційної програми (ДАП). Потужні антикорупційні інструменти - якісно розбудована система повідомлень про корупцію, робота з Порталом повідомлень викривачів, активна діяльність інституту уповноважених з питань запобігання корупції в публічних органах. За півтора роки Порталу повідомлень викривачів до  нього підключились майже 9 тисяч організацій, в тому числі понад 460 організацій Запорізької області (ті, що перебувають на підконтрольній Україні території або релоковані). 

Через повномасштабне вторгнення росії у 2022 році Запоріжжя було відзначене за забезпечення належного представництва громадськості у комісії з компенсації за пошкоджене майно та створення окремого розділу на сайті для інформування ВПО. Запоріжжя має низку важливих документів щодо організації роботи з запобігання корупції, відповідні структурні підрозділи та можливість для громадян анонімно повідомляти про корупцію; забезпечено трансляцію більшості засідань міської ради. Серед рекомендації Transparency International Ukraine для міста - інформувати громадськість про навчальні заходи для посадовців із запобігання та протидії корупції; публічно звітувати про виконання бюджету; надавати відповіді на петиції від громадян  незалежно від того, чи набрали вони необхідну кількість голосів; створити орган внутрішнього контролю та аудиту; затвердити методику аналізу цін на матеріальні ресурси в будівництві для підвищення прозорості розподілу бюджетних коштів.

Нагадаємо, НАЗК започаткувало регіональні поїздки для посилення співпраці з громадами, місцевою владою, закладами загальної середньої та вищої освіти, журналістами, громадськими організаціями, місцевим бізнесом. Представники Національного агентства вже здійснили візити до Львова, Дніпра, ЧернівцівЖитомира, Івано-Франківська, Вінниці, Луцька, Черкас, Хмельницького, УжгородаХаркова, Одеси, Рівного, Кропивницького та Тернополя. Поїздки такого формату спрямовані на налагодження конструктивної співпраці НАЗК  з місцевою владою для ефективної реалізації державної антикорупційної політики з урахуванням регіональних  особливостей.  

Довідкові матеріали для регіональної влади та органів місцевого самоврядування

Фото - пресслужба Запорізької ОВА




Останні новини

03.12.2025
17:26
Законні інструменти впливу: методи лобіювання
16:49
Доступ до реєстру POLITDATA 4 грудня може бути обмежено
14:55
НАЗК презентувало досягнення у розбудові доброчесності в секторі оборони під час Міжнародного тижня з протидії шахрайству
02.12.2025
15:29
У медіа та соцмережах зросла частка повідомлень про участь громадськості у подоланні корупції — дані медіамоніторингу за III квартал 2025 року
12:45
Кампанія декларування-2025 стартує вже за місяць: НАЗК нагадує про аспекти, які варто перевірити заздалегідь
01.12.2025
14:37
Всеукраїнський урок доброчесності: НАЗК запрошує заклади освіти долучитися до наймасштабнішого уроку в Україні
14:00
Моніторинг способу життя: 8,6 млн грн необґрунтованих активів можуть стягнути з нардепа в дохід держави
10:46
Спеціалізовані антикорупційні органи й відповідальність за корупційні правопорушення: результати звіту ОЕСР у межах п'ятого раунду моніторингу
28.11.2025
15:09
Забезпечення прозорості закупівель при відновленні України: НАЗК презентувало досвід на конференції EPAC
27.11.2025
16:15
Моніторинг способу життя: 3,3 млн грн стягнуто у дохід держави з посадовця Мін'юсту за рішенням апеляційної палати ВАКС
12:00
Незаконне збагачення на 114 млн грн ексзаступника Голови Вищого господарського суду: завершено розслідування
26.11.2025
16:49
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемі енергетики
15:22
Лобіст, клієнт і об’єкт лобіювання: права та обов’язки
25.11.2025
18:00
Цивільна конфіскація: ВАКС стягнув майже 5,8 млн грн з сільського голови Рівненщини за матеріалами НАЗК
14:19
Службова перевірка НАЗК в межах справи «Енергоатому»: проміжні результати
11:25
Антикорупційні інструменти для журналістів у регіонах: як ефективно співпрацювати з НАЗК
10:07
Повні перевірки декларацій: посадовцю ДСНС у Полтавській області повідомили про підозру
24.11.2025
17:23
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр. щодо захисту викривачів
16:15
ОБСЄ і в подальшому надаватиме Україні підтримку в сфері запобігання корупції: заступниця Голови Секретаріату ОБСЄ Кейт Фірон
15:45
Цивільна конфіскація: ВАКС стягнув з колишнього депутата Глухівської міської ради що на Сумщині понад 4 млн грн за матеріалами НАЗК
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua