НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Відбудова, публічні закупівлі, фортифікації – сфери з найвищими корупційними ризиками в Запорізькій області

25.03.2025

Відновлення регіону, будівництво фортифікацій, публічні закупівлі – сфери, які можуть містити найбільші корупційні ризики в Запорізькій області. Про це заявив заступник голови Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) Сергій Гупяк під час робочої поїздки до регіону.

Проблеми запобігання корупції, притаманні регіону, представники НАЗК обговорили на зустрічах з керівництвом Запорізької обласної військової адміністрації (ОВА), обласної та міської рад, правоохоронцями, громадськими активістами та журналістами. 

За словами заступника Голови НАЗК, в Запорізькій області, як і в низці інших регіонів України, особливо чутливими залишаються питання прозорого та ефективного використання коштів на відбудову обʼєктів, які  постраждали внаслідок російської агресії. НАЗК  детально вивчає корупційні ризики в галузі, прогалини в законодавстві, та розробляє рекомендації щодо унормування факторів, на які насамперед слід звернути увагу. В Агентстві створено спеціальний підрозділ з антикорупційної політики у сфері відновлення. Дослідження НАЗК демонструють, що наразі немає чітких критеріїв і методик, за якими ті чи інші об’єкти мають бути відібрані для відбудови. Така ситуація містить значні корупційні ризики. Серед них - непрозора документація, неякісний технічний нагляд, виконання робіт підрядниками, які були помічені в корупційних схемах.

“Відновлення регіону і відбудова - нагальне питання у зв’язку з великою кількістю руйнувань та пошкоджень, які країна-агресор завдає на території України. Зрозуміло, що зараз влада в екстреному порядку намагається робити все, щоб якомога швидше відновити зруйноване, виділити для цього кошти. Воєнний стан та обмеженість часу підвищує корупційні ризики, зокрема, участь недобросовісних компаній у тендерах з відбудови. Проте повоєнне відновлення має відбуватися чітко і прозоро, на підставі конкретних норм та методик, а в публічних закупівлях і виконанні робіт мають брати участь  підрядники, необтяжені кримінальними провадженнями та арештами рахунків і майна”, - наголосив Сергій Гупяк. 


Заступник Голови НАЗК розповів, що Агентство розробило методологію щодо аналізу контрагентів, а також провело дослідження, яке визначає найбільш поширені корупційні ризики у сфері управління комунальними підприємствами. НАЗК практикує надання рекомендацій місцевій владі  з цих питань. 

Інші вразливі сфери в регіоні - будівництво оборонних фортифікацій та публічні закупівлі. “Фортифікаційні споруди – тема досить специфічна, адже інформація щодо того, хто та де проводить роботи, яка їхня вартість, яка техніка задіяна тощо, не має бути публічною. Але ми надали низку рекомендацій владі регіону щодо зменшення корупційних ризиків у цій сфері”, - розповів Сергій Гупяк. 

Крім того, в контексті корупційних ризиків підіймалося питання стосовно можливих виплат посадовцям, які залишилися на окупованих територіях регіону.

Заступник Голови НАЗК також наголосив на необхідності виконання всіма органами влади Державної антикорупційної програми (ДАП). Потужні антикорупційні інструменти - якісно розбудована система повідомлень про корупцію, робота з Порталом повідомлень викривачів, активна діяльність інституту уповноважених з питань запобігання корупції в публічних органах. За півтора роки Порталу повідомлень викривачів до  нього підключились майже 9 тисяч організацій, в тому числі понад 460 організацій Запорізької області (ті, що перебувають на підконтрольній Україні території або релоковані). 

Через повномасштабне вторгнення росії у 2022 році Запоріжжя було відзначене за забезпечення належного представництва громадськості у комісії з компенсації за пошкоджене майно та створення окремого розділу на сайті для інформування ВПО. Запоріжжя має низку важливих документів щодо організації роботи з запобігання корупції, відповідні структурні підрозділи та можливість для громадян анонімно повідомляти про корупцію; забезпечено трансляцію більшості засідань міської ради. Серед рекомендації Transparency International Ukraine для міста - інформувати громадськість про навчальні заходи для посадовців із запобігання та протидії корупції; публічно звітувати про виконання бюджету; надавати відповіді на петиції від громадян  незалежно від того, чи набрали вони необхідну кількість голосів; створити орган внутрішнього контролю та аудиту; затвердити методику аналізу цін на матеріальні ресурси в будівництві для підвищення прозорості розподілу бюджетних коштів.

Нагадаємо, НАЗК започаткувало регіональні поїздки для посилення співпраці з громадами, місцевою владою, закладами загальної середньої та вищої освіти, журналістами, громадськими організаціями, місцевим бізнесом. Представники Національного агентства вже здійснили візити до Львова, Дніпра, ЧернівцівЖитомира, Івано-Франківська, Вінниці, Луцька, Черкас, Хмельницького, УжгородаХаркова, Одеси, Рівного, Кропивницького та Тернополя. Поїздки такого формату спрямовані на налагодження конструктивної співпраці НАЗК  з місцевою владою для ефективної реалізації державної антикорупційної політики з урахуванням регіональних  особливостей.  

Довідкові матеріали для регіональної влади та органів місцевого самоврядування

Фото - пресслужба Запорізької ОВА




Останні новини

13.11.2025
17:13
У Реєстрі прозорості НАЗК зареєструвалися перші 100 лобістів
12:41
Відкрито нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, представництво в судах, розгляд звернень та комунікації (SMM)
12:20
Запрошуємо ІТ-компанії до обговорення розробки техніко-економічного обґрунтування для створення резервного центру обробки даних
12.11.2025
17:45
НАЗК затвердило Порядок проведення моніторингу здійснення лобіювання
11.11.2025
15:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемам земельної та аграрної сфер
14:25
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за вересень–жовтень 2025 року
12:34
Ефективність фінансового контролю і цифрові антикорупційні рішення: НАЗК презентувало досвід України на засіданні RAI
10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
15:00
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за III квартал 2025 року
13:55
Звіт Єврокомісії 2025: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
11:44
Які декларації підлягають повній перевірці
04.11.2025
15:21
Реєстр прозорості: як зареєструватися та оновлювати інформацію про себе
13:00
НАЗК сприяє впровадженню єдиних підходів до реалізації рекомендацій НАТО у сфері оборонних закупівель
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua